Neuschwanstein

170630 Fredag
München - Füssen - Hohenschwangaw - Neuschwanstein

Vädret har inte varit helt på vår sida än så länge under denna tågluff, utan har bjudigt på en daglig skur. Därför har vi blivit flitiga på att använda klart.se. Vi slänge om våra planer och tog utflykten till Neuschwanstein idag.

Vi och flera andra turister tog 08 tåget riktning mot Füssen.  På turist byrån skakade kvinnan på huvudet när vi berättade att vi ville gå från Füssen till Neuschwanstein slottet.  Med karta och riktlinjer gick vi igenom den gamla stadsdelen i Füssen. Otroligt vackert! Gamla byggnader och massa färg på fasaderna. Vi kom till en kyrka och på andra sidan älven började vi vandringen bokstavligen uppåt. Stigen började med stentrappor och vi passerade flera kyrkor efter vägen.

De varnade för rovfåglar efter vägen.

Väl på toppen hade vi utsikt över Füssen, Neuschwanstein slottet och sjön Schwansee. Klättringen upp var värt allt när vi fick se utsikten! Vandringen ned gick snabbt och vi kom ut på en bred grusväg. Vi badade benen i sjön Schwansee. Jag rekommenderar att ha med badkläder om man ska gå från Füssen till Neuschwanstein slottet och ta en svalkande dopp här.  Klart vatten omringat av Alptoppar, otroligt vackert!

Det tog oss 1,5 timme med stop vid sjön för att ta oss till byn Hohenschwangaw (kvinnan på turistbyrån sa 2 – 2,5 timme)

Vi hade lunch på ett gästhus i Hohenschwangaw innan vi gick upp den sista biten till slottet. Från Hohenschwangaw han man både med buss eller häst och vagn ta den sista sträcken till Slottet, men när vi ändå redan hade gått tänkte vi att vi fortsätter hela vägen.

Neuschwanstein är ett slott utanför Füssen i bayerska alperna i södra Tyskland som uppfördes av kung Ludwig II av Bayern med början 1869. Slottet ses som förebilden för Disneys Törnrosaslott. Det är ett av världens mest kända slott och ett vanligt motiv på pussel och affischer. Neuschwanstein är ett så kallat Märchenschloss (tyska för "sagoslott"). Inspiration till Neuschwanstein fick Ludwig II från borgen Wartburg i Eisenach. Slottet var nominerat till finalen av världens sju nya underverk men fick vid omröstningen 2006 inte någon plats på listan.

Bilderna ovan är tagna från Marien brücke, en bro som går mellan två höjder över en ravin. Vi gick snabbt över bron och jag tycker bron var jobbigast under utflykten eftersom det var mycket folk på den och du kunde verkligen känna hur högt upp du befann dig.

Men Indiana Jonas i spetsen följde vi inte skyltarna utan begav oss off road riktning uppåt.  Det var svårt att ta in hur stort slottet egentligen är! Taget direkt ur en Disney rulle.

Jag kanade bokstavligen ned på rumpan! Vi fortsatte stigen bort, ned för branten och korsade det rinnande vattnet.

Slottet ligger uppe på en brant höjd några hundra meter ovanför byn. Entréporten nås via en brant, slingrande väg.

Att bygga Neuschwanstein tog betydligt längre tid än Ludwig II tänkt sig. Projektet var omfattande, kostnaderna sköt i höjden och bara att forsla materialet uppför det branta berget tog sin tid. Grundstenen lades den 5 september 1869 och det som först byggdes var ingångsbyggnaden, där Ludwig II bodde under ett antal år medan slottsbyggnaden restes. Först 1880 hölls en taklagsfest och 1884 kunde kungen flytta in i slottet. Endast 14 rum av drygt 360 hann iordningställas, resten är ofullbordade.

Den 11 juni 1886 arresterades kung Ludwig II i sin säng och fördes iväg från Neuschwanstein och två dagar senare hittades han död. De ofullbordade delarna förblev ofullbordade och sju veckor efter Ludwigs död öppnades slottet för allmänheten.

I slutet av andra världskriget förvarade tyska Riksbanken mängder av guld i slottet. Detta flyttades till en okänd plats i slutet av kriget och enligt obekräftade rykten sänktes det i den närbelägna sjön Alat. Många andra saker, såsom gyllene snusdosor, antika juveler, möbler och tavlor, förvarades också i slottet. Dessa var tänkta att ingå i Adolf Hitlers privata samling.

Under samma paraply i stålande solsken och regn, den Svenska klassiska blandningen av väder gick vi till slottets Entré. Vi gick ingen guidad tur inne i de rummen som står klara, utan nöjde oss här. Vill man gå in i slottet rekommenderar jag att man köper sin biljett i Füssen.  Biljetten är dyrare där men kön är kortare.

På vägen ned från slottet köpte vi Quakge bäcke, det var som friterad munk.  Vi köpte biljett på bussen tillbaka till Füssen.  Jonas hade sin efterlängtade banana split . Mums!