Budapest Part III

150417

Utanför vårat hotell är väggarna fulla av konstverk och man kan inte slita bilcken från fasaderna.

I änden av Váci utca, en av Budapests stora affärsgator, ligger Nagycsarnok, Budapests största saluhall.

Saluhallen har sin upprinnelse i sammanslagningen av Pest och Óbuda i slutet av 1800-talet. De små marknaderna utomhus klarade inte längre att helt förse Budapests befolkning med mat, vilket gjorde att det bestämdes att det skulle byggas en stor marknad under tak liknande de som redan fanns i andra europeiska storstäder.

Även om byggnaden i sig är imponerande så är det inget mot den mängd av mat som möter dig när du går in genom portarna.

Här hittar man Ungerska souvenirer, handbroderade dukar, smycken, målade ägg, glas, schackbräden, väskor, skinnjackor, och mycket mer. Det kan löna sig att handla här i stället för i souvenirbutikerna på Váci utca, då det ofta är mycket billigare. På den här våningen hittar man också flera serveringar där man kan äta både traditionell ungersk mat och internationell mat.

Så besök Budapests största saluhall och låt dig fascineras av alla smaker, lukter och färger, vare sig du har tänkt handla mat och souvenirer eller inte.

Efter besöket på Saluhallen åt vi brunch på Up and Down. Jag beställde Eggs Benedict och Jonas French toast with fragrant cheese.

Under vistelsen åkte vi även kommunalt. Både spårvagn och riktig "Retro-Metro"! Bara det var en upplevelse, haha.  Dom gula spårvagnarna går igenom nästan hela Budapest. Dom är gamla och slitna men urcharmiga och är lätta/ bekväma att snabbt hoppa på och av om man vila fötterna lite.

Den största spakomplex i Europa är Széchenyi bad i Budapest.

Spaet är beläget i stadens största park, Városliget (Stadsparken), som ligger nära stadens centrum. Förutom att detta erbjuder utmärkt rekreation innehåller även roliga aktiviteter för barn i (nästan) alla åldrar! Äldre barn kan också delta i ett schackspel i bassängen, vilket är unikt och inget annat Budapest spa har samma tradition.

Den neobarock byggnaden av Széchenyi Spa grundades 1913, och påminner oss om den habsburgska atmosfären vid den tidpunkten. Flertal ångbastur, bastur och kallvattenbassänger påminner oss om nordiska badtraditioner. Széchenyi badet har den djupaste och hetaste källan av alla Budapest spa. Det finns ett stort utomhus område med 3 bassänger för män och kvinnor och 15 olika pooler och olika sportaktiviteter väntar dig inne. Széchenyi spa erbjuder en mängd olika wellness services och behandlingar, som lerinpackningar eller kolsyrat bad.

Matmarknad

Efter badet åkte vi till Operahuset och började leta efter Alexandra Café som jag har läst mycket gott om. TYvärr var Alexandra Café stängt men vi hängde inte läpp! För bredvid fanns vi en hisss upp till 360 Bar. Här drack vi öl & drinkar med utsikt över hela Budapest!

Två kvarter från hotellet hittade vi industriella restaurangen Bardo Bisztró. Jag älskar alla dessa hemliga kryp in som man stöter på med speciell inredning.

Vi avslutade kvällen med drinkar, öl och titta på folk på bargatan. En höjdpunk med semester, stanna upp och se på folk!

160417
Innan vi tog flyget hem tog vi förmiddagsfika på Alexadra Café. Eftersom Alexandra Café var stängt igår gick vi hit för att få liknande upplevelse, och det var så vackert! Höga fönster och tak! Vi kom så tidigt att vi hann njuta av kaffe och kaka innan de övriga turisterna vaknade till liv. År 1894 öppnade "the most beautiful café i the world"i Budapest . Caféet blev en smältdegel för den kulturella eliten i början av seklet och hade veksamheten igång fram till 30-talet. Jag provade en traditionell "Rákózi" cake style cottage cheese med aprikostglass, mums!

Budapest Part II

140517

Dag två på vår weekend i Budapest. Staden som har en bakelse uppkallad efter sig men här verkar ingen veta vad en Budapest bakelse är för något (?) Jag kan ha fel men jag har inte hittat någon på de fik vi varit inne i eller killen i receptionen, men vi gråter inte, vi har hittat massa andra godsaker, haha!

Inte långt från vårat hotell ligger Ruin baren Szimpla Kert. Det var saker högt, lågt och överallt! Dessa pubar är väldigt typiska, att inte säga identiska delar av Budapests nattliv: föreställ dig ett gammalt bostadshus med en inre gård och lägenheter runt korridoren på två våningar. Nu, eftersom dessa byggnader byggdes för 100 år sedan, är husen inte i  lämpligt skick längre: de väntar på en investerare att renovera eller bygga om huset till en kontorsbyggnad, ett nytt bostadshus eller ett hotell. Under tiden investeraren kommer, dyker den ungerska kreativitet upp och uppfinner den så kallade "ruin pub": du sitter i ett skal av en byggnad som har tagits över, i allmänhet på ett kortvariga leasingavtal för att fungera som en pub och underground centrum tills den kan rensas upp och renoveras. Därför har de mycket gemensamt: förstörda, råa väggar inne, andrahandsmöbler, hand-plockade från marknader och loppisar, så att det finns knappt två liknande stolar eller bord. Eftersom dessa hus har vanligtvis en inre gård, kan folk sitta ute i en mer eller mindre gröna omgivning och chatta i mjuk, chill-out musik drickande en öl eller två.

Ungerska nationalmuseet

Förmiddagskaffe på Amber's French Bakery & Cafe

Kedjebron

Slottet i Budapest är beläget på Budasidan och är upptagen på Unescos världsarvslista. Härifrån får man en fantastisk utsikt över Pestsidan och Donau. Slottsområdet är väldigt vackert med fina trädgårdar och fin arkitektur. Här finns även aktiviteter som pilbågsskytte (ungersk pilbåge) och ett flertal stånd som säljer ungerska specialiteter och hantverk. Guidade turer finns, men det är också möjligt att gå in på egen hand.

Uppe vid Budaslott passade vi på att njuta av kalldryckoch utsikt över Kedjebron.

Både Mattiaskyrkan och Fiskarbastionen är som taget ur en saga med en fantastisk arkitektur. Mattiaskyrkan är en av Europas vackraste kyrka som härstämmar redan från år 1015. Kyrkan är väldigt vacker både på insidan och utsidan.

Fiskarbastionen skulle lika gärna kunna vara ett torn taget ur Sagan om ringen, med en drömlik arkitektur och en fantastisk utsikt över Donau och parlamentet är detta ett måste att se och göra i Budapest. Fiskarbastionen ligger precis bredvid Mattiaskyrkan.

Det ungerska parlamentet är ett av Ungerns mest kända landmärke. Varje dag arrangeras guidade turer där man får ta del av statyer, skulpturer, målningar och den fina arkitekturen. Här förvaras också de ungerska kronjuvelerna och den heliga Stefanskronan

Vätskepaus i allt turistande vid Donau floden.

På marknadsplatsen köpte vi kryddstarkkorv och langos till middag.

Vi avslutade dagen med kvällskryssning på Donau floden. Med facit i hand, ta en vanlig turitbåt och lägg inga pengar på vin/ölpaket med kryssning, väligt ovärt! Vi lär oss nya saker varje dag, haha! Men vi fick en vacker utsikt över Budapest.