München - Dachau

170701 Lördag
München Dag 3

Efter en god frukost med Nutella och croassant till kaffet åkte vi till Dachau koncentrationsläger. Dachau var det första tyska koncentrationslägret, vilket öppnades den 22 mars 1933, samma år som nazisterna kom till makten. Lägret låg utanför staden Dachau 20 km nordväst om München i Bayern. 



Vi gick från tågstationen till Dachau. Efter vägen hade se satt upp informationsskyltar där man fick följa historian. Själva museet är gratis och det går att köpa till en audio guide för 2,5 euro. Jag tycker absolut att det var värt ett besök. Det är svårt att ta in att detta faktiskt har hänt. Muséet fångade åskådaren med intressanta texter, bilder och filmer. 




Dachau var framförallt ett koncentrationsläger för politiskt oppositionella, kriminella, ”arbetsskygga” och romer. Mellan 1933 och 1945 var 200 000 personer internerade i lägret. Dachau befriades 29 april 1945 av styrkor ur amerikanska armén, men kom likväl att en lång tid fungera som bostad för flyktingar.







Den engelska trädgården (på tyska Englische Garten) är mycket stor och vacker. Faktum är att det är en av världens största stadsparker, Detta är ett perfekt ställe för promenader eller joggingturer, man har 78 kilometer av gångar här! Man kan se på de som surfar i forsen, eller lyssna på levande musik vid det kinesiska tornet. Genom hela parken flyter en flod, som gör det skönt även under varma sommardagar. För att inte tala om den mat och det öl man kan dricka i parken. Detta är ett enormt grönområden mitt inne i stan där det finns plats för alla. 



 



Hofbräuhaus am Platzl är en ölhall i München, Tyskland, ursprungligen byggd 1589 av bayersk hertig Maximilian I. Här drack Jonas den obligatorka 1 liters ölen. Jag som trodde jag beställde in samma fast mindre och fick en tysk mix mellan ljusöl och lemonade , en ”tjej öl”. Kul att prova det också. Den påminde om cider men jag förklarade att i Sverige dricker tjejer vanlig öl också, haha! Vi skålade glasen till ljuset av livemusik. 




Vad är oddsen, men självklart skulle vi stöta på varandra! Gabbi och hennes syster Emilia kom idag till München och vi hittade varandra på Marienplatz, så himla kul! Vi åt middag tillsammans och nu har jag börjat tröttna på all korv och hittar ” meat loaf” i menyn. Jag föreställer mig köttfärslimpa men in kommer två tjocka skivor av något jag skulle kallas XL falukorv, haha ! 

 

Kommentera här: