Innsbruck

170702 Söndag
Innsbruck Dag 1

Idag är det en vecka på resande fot, tiden går fort men se så mycket vi har hunnit med! Helt tokigt. Hur som helst, vad är inte en tågluff utan att åka till en stad utan förbokat boende? Det är precis vad vi gjorde när vi lämnade Tyskland och åkte till Innsbruck, Österrike.

Väl framme slog vi oss ned för lunch på en restaurang med traditionell husmanskost och började kolla på booking.com. Vi ville bo som i ett värdshus men ändå nära stan, så vi tänkte, varför inte gå bland husen på översidan stan och se vad vi hittar? Ett pensionat hade lediga rum men det lockade inte.. Tillbaka i centrum efter socker och koffein intaget på ett mysigt konditori bestämde vi oss för att bo i centrum. Nära till alla restauranger och transport för att kunna vandra. Sagt och gjort, det blev Central Hotel, så centralt det går att få om ni ser namnet, haha!

Café Munding, traditionell Innsbruck chokladkaka.

Efter vi stationerat oss på rummet gick på Innsbruck vackra och mysiga gator. Den här stan tilltalade mig! Vackra fasade, konditorier, restauranger, uteserveringar och staden är omgiven av de vackra bergen.  Vi rekade området om hur vi ska ta oss till morgondagens vandring från Congress station.

Central Hotel

Innsbruck är den femte största staden i Österrike och huvudstad för provinsen Tyrol. Staden ligger belägen i Inndalen på ca 600 meter höjd och är därmed Europas högst belägna storstad och Alpernas största skidort. Många håller Innsbruck som en världens vackraste städer på grund av sin arkitektur och spektakulära natur.

Innsbruck blev huvudstad i Tyrol 1429 och blev därmed ett av Europas centrum för politik och kultur. Mellan 1943 och 1945, under andra världskriget, blev staden bombad och skadades svårt. Idag är staden helt återuppbyggd och det finns knappt några spår kvar alls från bombningarna.

Nöjd man. Innan vi hade middag tog Jonas en öl på Flo Jos i ett glas som drog till sig många förbipasserades blickar.

Kvälls fika på Café Central

170703 Måndag
Innsbruck Dag 2

Till min frukost gjorde jag egen juice med morötter, uppladdning inför vandringen till Nordkette.
Det regnade lätt ute och från Congress Station med”vagn” tog vi oss till Hungerburg.  I infromationsdisken fick vi karta och började vår vandring upp till toppen. Vi hade två alternativ, bred grusväg som slingrade sig fram eller den extrema som gick rakt upp över rötter och stenar. Med Indiana Jonas i spetsen började vi klättringen uppåt och möttes av en flock betande kossor.
Molnen var låga och vi hörde bjällrorna klinga men såg inte korna innan vi nästan gick in i dem.

Från Hungerburg tog vi oss till Höttinger Alm där vi tog en förmiddagskaffe och öl i stugan. Efter Höttinger Alm gick vi den ”vanliga” vägen upp till toppen Seegrube. Molnen rörde sig fort, ena stunden såg man skymten av toppstugan, men lika fort försvann den igen. Eftersom det inte var klart ute var det svårt att ta in hur omgivningen faktiskt såg ut och framför allt hur högt vi befann oss.

Från Seegrube åkte vi linbana till toppen Hafelekarhaus på 2269 meters höjd över havet.

I restaurangen på Seegrube åt vi lunch, den godaste pulled pork bugaren någonsin! Jag vet inte om den bara var bäst helt enkelt eller om jag var vrålhungrig. Vi kollade på Klart.se och det visade att under eftermiddagen skulle vädret klarna upp.

Men innan det klarna upp tyckte Indiana Jonas attvi skulle utforsta området, och varför följa stigen när man kan gå sin egen väg? Men vi tog oss både upp och ned, ett äventyr i dimma!

Molnen rörde sig fort framför oss och till sist fick vi den utsikten vi hade önskat. Vi såg hela Innsbruck, omgivet av Alperna. Så vackert!

Vi vandra upp i regn och ned i solsken. Nu fick vi verkligen se hur omgivningen såg ut! På vägen ned mötte vi flera cyklister, som cyklade både upp och ned men framförallt off road på steniga så stigar. Aldrig att jag hade gjort det!

Vacka Innsbruck.

170704 Tisdag

Innsbruck Dag 3

Vi kunde inte lämna Innsbruck utan att ha provat Apfelstrudel som är en typisk österrikisk delikatess. Vi fick den serverad varm med syrliga äpplen. Samrrig!

Vi avslutade vistelsen med att gå upp i stadstornet. Vi fick en fantastisk utsikt över Innsbruck från det 51 meter höga tornet. Motion fick vi på köpet när vi gick upp för de 133 trappstegen.

På Kobe Sausages åt vi en snabbmats lunch. Jag fick två olika korvar, anka och gris.

På stationen, mot Bad Gastein!