Berlin - Nürnberg

170628 Onsdag
Berlin - Nünberg
Dag 1

Vi fick en kick-ass rivstart på morgonen och som tur var hade vi hunnit få i oss några klunkar kaffe på morgonen. Väl på Berliner Hbf sitter vi snälla som vi är och väntar på tåget till Nürnberg, vi har gott om tid. När väl ett tåg kommer hinner som tur var en dam stoppa oss från att gå på tåget, hon hade nog hört att vi skulle till Nürnberg. Vi tackade så mycket för informationen och slog oss ned igen. Ett till tåg rullar in på andra sidan perrongen och hon ropar till oss att de har bytt bana får vårat tåg. Vi och många andra skulle upp för trappan och byta perrong, men vi hann med! Men eftersom det var så mycket folk hamnade vi på fel vagn, men det var också vårat fel, vi visste inte våra platser, vi som borde vara rutinerade vid detta laget.. haha ! Men efter att vi gått igenom 4 vagnar hittade vi vagn 9, plats 71 och 73. Påväg till Nürnberg, men kunde lika väl ha hamnat var som helst om det inte var för damen.

Nürnberg är en stad helt i vår smak! Från huvudstaden Berlin till en liten stad där man kan lättare lokalisera sig passar oss utmärkt. Från Berlin tog vi med oss regnet och hittade snabbt Lorenz Hotell som låg mellan Tågstationen och Lorenz kyrka. Ett jättabra hotell mitt i centrum och trevlig personal!

När vi hade packat upp och var redo sprack himlen upp och vi fick strånade solsken och började turista runt. Vi började med att äta 4 olika sorters korvar vid Klarissen Platz och gick sedan upp mot Slotts borgen.

Vi gick in i Sankt Lorenzkirche och St. Sebaldkyrka. Två vackra kyrkor som skadades svårt under andra värlsdkriget och fick återuppbyggas. Vi tittade på Church of our Lady på Haupt Markt där vi även fann en gyllende fontän som väger 250 kg.

Sankt Lorenzkirche

Church of our Lady på Haupt Markt där vi även fann en gyllende fontän.

St. Sebaldkyrka

Albrecht Dürers House

Väl uppe på borgen, Kaiserburg hade vi en vacker utsikt över staden. Den vackra "Gamla Stan" som ligger precis nedanför slottet består av otroligt vackra historiska byggnader. Spektakulära kyrkor, mysiga gränder och traditionella marknader. Nürnberg är en populär kulturstad och annordnar flera stora evenemang årligen.

Vi gick längst Borgens innermur till WeiBgerber gasse som hade vackra hus. Vi avslutade vår stadsvandring på Former Wine Deport/ Hangman's Bridge och middag på en restaurang vid Fünter Platz där vi roade oss med att titta på folk.

Former Wine Deport/ Hangman's Bridge

170629 Torsdag
Nürnberg Dag 2

Stormig natt. Vi sov med öppet fönster för värmen och hörde festligheterna på kvällen, regnet på natten och sopbilen på morgonen.

Efter frukosten gav vi oss ut i regnet, under samma paraply ( Jag älskar det för då kan jag ta i honom hur mycket jag bara vill ) målet var Documentation Centre Nazi Party Rally Grounds. Documentation Center Nazi Party Rally Grounds är ett museum i Nürnberg. Det ligger i norra vingen av de oavslutade resterna av kongresshallen i de tidigare nazistpartierna. Den permanenta utställningen "fascination och terror" handlar om orsaker, samband och konsekvenser av nazistiska Tyskland.

Ett väldigt prisvärt museem! För 5 Euro fick vi inträde och en varsin audio guide!

1994 beslutade kommunfullmäktige i Nürnberg att inrätta Documentation Center Nazi Party Rally Grounds. Den österrikiska arkitekten Günther Domenig utformade museet och vann den internationella konkurrensen 1998 med sitt förslag att spjuta genom byggnadens norra huvud med en diagonal glas- och stålpassage. Inherent i gesten av detta projekt är en ordspråk på namnet och en omkastning av den överste nazistiska arkitekten Albert Speer som hade riktat en huvudplan för denna sida, inklusive ett Zeppelin-fält, en stadion för att hålla 400 000, ett marsfält för militära övningar, en Kongresshallen för 50 000, och en 55 meter lång stor väg.