San Francisco, CA

280813, Dag 2

På morgon hyrde vi cyklar, vilket jag kommer att berätta mer on sedan, och cyklande till pieren. Vi hade förbokat biljetter till Alcatraz, vilket du bör göra ! Min vän Rebecca gav mig det bra tipset då när hon skulle åka dit men alla biljetter var slutsålda. Så för att vara på säkra sidan, förköp på internet: www.alcatrazcruises.com

Alcatraz ligger ca en 10 minuters båttur från hamnen. Så ön ligger inte långt från fastlandet, men det kalla vattnet och hajarna gjorde så fångarna ändå inte kunde rymma från ön. Men jag är väldigt nyfiken på vad som hände med de tre fångarna som lyckades gräva sig ur sina celler på Alcatraz. 

Jag älskade Alcatraz ! Det var super intressant och var och en gick med ett varsitt headset där du hade din guide som tog med dig tillbaka i tiden och berättade historien om Alcatraz, fångarna, livsstilen och om de familjer som bodde på ön. 

Vi åkte på turen kl 10 på morgonen, och man går runt där i ungefär 3 timmar och får ta båten tillbaka till fastlandet när man vill. Som ni kommer se på bilderna var det dimma på morgonen, som jag satte historian i stämning "att det var så här att leva på Alcatraz", På eftermiddagen klarnade det upp. Dimma, solsken och kalla vinda är typiskt väder för San Francisco. 






















Pier 39 ligger inte långt från "Alcatraz Piren". Pier 39 är känt för sina sjölejon som ligger och solar på decken och restauranger. 







Amazing Race ! Efter Alcatraz cyklade vi till The Golden Gate Brigde. Bredvid vårt hostel fanns det en cykelaffär som hyrde ut cyklar för 7 dollar styck/dagen. På de vanlliga cykeluthyrnings ställena kostade det 30 dollar för en heldag så vi slog till här. Men nu mina vänner ska jag berätta en historia, så ni förhoppningsvis överväger ni att hyra cykel för 30 dollar. 

Jag är 160 cm lång och ville inte köra en montainbike utan bakåtbroms, och fick låna den coolaste cykeln, men även att jag trappade för blotta livet kom jag mycket långsamt fram i motviden. Nathalie fick punka på sin cykel efter halva vägen till bron och vi fick hyra en dyr cykel till henne efter vägen. Det var ett riktigt träningspass att cykla till bron ! Som ni vet är inte San Fransisco känt för att vara platt, och det tog oss ungefär 3-4 timmar att ta oss fram och tillbaka, vilket är helt klart värt för man ser så mycket efter vägen, vackra stopp och ett riktigt mjölksyre pass för benen. San Francisco kallar jag för workoutens stad ! Branta backar som ska bestigas och broar att cykla till. Hej fast rumpa, jag har saknat dig ! 



Elinor, Hanna och Nathalie


 
 
 
 
 
 

Kommentera här: